söndag 17 oktober 2010

Knaspojken

Tidigare ikväll när jag släppte ut Wojje i hagen efter att ha pysslat om honom, så tog jag med honom till vattenhinken och stod kvar med honom medan han drack. Efter många långa klunkar tittade han upp på mig, stod stilla en stund, innan jag bad honom fortsätta dricka. Vilket han gjorde en liten stund till. Törstig pojke! Sedan tog jag med honom till mineralbaljan i uteboxens hörn där jag fick hålla vakt medan han åt. Han är så otroligt rädd för att bli trängd av de andra hästarna att man måste se till att han får i sig nog mycket vatten. Knashästen. Men han stortrivdes under tiden jag "vaktade" och han kunde dricka vatten och äta mineraler i uteboxen.

Wojje är den enda hästen som har en egen saltsten i sin box, han är också den enda hästen som alltid får vatten när han kommer in just för att han är så rädd för att bli trängd av de andra hästarna i uteboxen. Något jag bör nämna är att hästarna här står på lösdrift och står ute 24/7 och då alltid har tillgång till vatten, saltsten och mineralbalja, vilket gör att de inte behöver en egen vattenhink de korta stunderna de faktiskt får komma in för kraftfodring och genomkoll. Plus att alla de andra hästarna går in och dricker som normalt. Men en häst som ska stå inne en lite längre stund får såklart en fylld vattenhink! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar