söndag 17 oktober 2010

Definitioner

Ohanterad:
Ordet ohanterad betyder för mig att en häst aldrig har blivit hanterad av människor, eller fått väldigt dåliga upplevelser av människor så att den behöver börja om från början med hanteringen av människor.

Hanterad:
En hanterad häst är en som fått lära sig något inför en framtid tillsammans med människan. Till exempel att ha på sig grimma och bli ledd. Hästar kan vara olika mycket hanterade, till exempel kan kanske en "hanterad" häst gå lugnt i grimma och grimskaft men kanske inte bli verkad av hovslagaren. Den är då fortfarande hanterad men inte nog hanterad för ett säkert hovslagar arbete och behöver därför hanteras mer i sådana situationer. Dessutom räknar jag första uppsittningarna på en häst som en del av hanteringen av hästar; för att få en säker häst och en bra hästhållning vill jag kunna utsätta min häst för annorlunda saker utan att den ska bli rädd. En hanterad häst kan alltså vara mer eller mindre hanterad, förstår ni vad jag menar då?

Oinriden: 
En oinriden häst är en häst som inte vet vad det innebär att ha en ryttare på sig. En häst kan vara sutten på och skrittad på utan att vara inriden för det.


Inriden:
En inriden häst vet vad det innebär att ha en ryttare på sig. En inriden häst förstår stopphjälper och avsaktningshjälper, någon/några sidförande hjälper och framåtdrivand hjälper. Den "vet" alltså vad som förväntas av den när en ryttare sitter upp.


Påbörjad inridning:
Är en hanteringsfråga för mig. Hur välhanterad är den här hästen? Kan jag sitta upp? Blir den rädd, kan vi ta oss från punkt A till punkt B på ett lugnt sätt, med mig uppe på? När jag kan sitta upp och skritta hästen utan problem så är det starten på inridningsperioden. Påbörjad inridning betyder alltså att hästen har börjat arbetas mot att bli inriden, det betyder inte att den är inriden.

Inridningsperiod:
Periden då en häst går från hanterad till inriden.

Nu har jag skrivit av mig lite av vad dessa ord betyder för mig. Det kanske inte helt överensstämmer med ditt  sätt att tänka eller dina definitioner av dessa ord, men det här är vad dessa ord betyder för mig! Det kanske är lite flummigt men ni är varmt välkomna att fråga om det är något ni uppfattar som otydligt. :)

1 kommentar: