söndag 17 oktober 2010

Hästfinka

Jag vill ha en användbar hästtransport. Vi har en hästtransport här hemma men den är obesiktigad förtillfället. Och anledningen till att jag inte använder den är för att det är ett hemmabygge och baklemmen har byggts fel så den är sjukt tung. Jag får inte igen baklemmen själv alltså. Vilket är otroligt tråkigt, ibland får knappt jag och mamma igen den fast att vi tar i allt vi har tilllsammans. Så skulle jag vilja köra någonstans med min pålle måste min gode far ha tid att följa med, för att kunna använda transporten. Ni förstår att det inte fungerar va? Pappa har inte tid. Men jag håller på att jobba fram en lösning som kanske kan bli av inom en inte alltför seg framtid. Det beror helt på om pappa kan ta sig tid att fixa den, men jag ska kämpa med lillfingret så gott det går! Haha. Vira runt lillfingret heter det ju...


Såhär ser hästfinkan ut på ett ungeför nu. Baklemmen är en vanlig "ramp" som hästarna går upp på. Och när man stänger igen den är det en liten träplatta som man viker fram från lemmen och sätter för där uppe, precis som på en vanlig transport. Psst, det är en enhäststransport.


Såhär vill jag bygga om den! Två enkla dörrar som sätts fast i varandra, och ett litet skynke som täckerför det halvmåneformade "hålet" som blir ovanför dörrarna. Det svarta ska alltså förställa spännen som håller fast "skynket" i dörrarna, och såklart ska det sättas fast på sidorna av transporten också. Min tanke är att ta bort lemmen helt och låta hästen kliva in i transporten. Men baklemmens hållare ska fortfarande sitta kvar så att vi kan sätta dit lemmen om vi vill, och använda till att transportera tex. motorcyklar! Haha. Allt för att göra pappa nöjd! ;)

Men för att få mina planer att bli till verklighet behöver jag fixa fram material. Någon som har ett lager av bra trävirke och metall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar