måndag 18 oktober 2010

Det går framåt

Tog ut och jobbade lite med Trú efter skolan. Det gick riktigt bra faktiskt! Hon lyssnade bra på mina "hjälper" och vi började nosa lite på öppna från marken. Vi övade mycket på att hon skulle sänka huvudet vid tygeltag och att flytta rumpan. Härligt! Men jag fick muta med lite vitaminpellets för att få bort den höga gräsfokusen, men det gick bra. Efter kanske 5 minuters träning från marken ledde jag in henne i den öppna sommarhagen som finns ovanför vårt hus. Där hoppade jag upp och fortsatte arbeta med det jag arbetade med från marken, dvs fram och bakdelsvändningar, stanna och drivande/sidförande skänkel. Från början tycket hon att det var jobbigt när jag började be om saker, och till och med kräva lite saker av henne. Då blev det något litet bocksprång och rusk  på huvudet, men efter en stund började hon förstå hur hon skulle göra för att göra det så lätt som möjligt för sig själv, dvs följ tygeltagen, följ sitsen och skänklarna och få eftergift och lite gos. När det började gå upp för henne vad det var jag ville så avslutade jag övningen och så tog vi en liten tur i skogen där hon fick följa tygeltagen och min sits för att ta sig fram. Där inne i skogen gick det över från att förstå till att faktiskt jobba på och lyssna SUPERBRA! När vi kom ut till ängen/sommarhagen igen bad jag henne trava och det gick också hur bra som helst. Hon travade så mjukt och fint framåt utan några som helst tankar på att slänga av mig. UNDERBART! Efter ca 20 meters travande bad jag om en halt, vilket jag fick efter några skrittsteg, då avslutade jag ridpasset och så lät jag henne springa lite på vägen hemåt, sprallhästen tyckte det var ruskigt roligt.

Ett mycket bra arbetspass alltså!

Trús utrustning:

  • Repgrimma
  • Dottlas westernträns
  • Vanligt rakt bett
  • Dottlas islandstyglar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar