fredag 21 januari 2011

Månskenstur

Efter att ha lagat och ätit middag tog jag och Therese en kvälls tur med hästarna. Ailo och Provne fick lov att sitta i hundgården när vi skulle ut och rida. Det blev Kristofferssonrundan i månskenet, väldigt mysigt. Dock var min häst speedad till tusen. Inte konstigt med tanke på hur lite hon blivit riden/arbetad på sistone, hon behöver arbeta, tänka och vara med matte för att må bra! Så fort jag satt upp försökte hon dra iväg i trav, vilket hon gjorde lite hela tiden under tiden vi var ute. Dessutom var hon som en sten i munnen, inte mjuk och fin alls. När vi kom till galoppbacken så försökte hon sticka iväg på en gång så jag fick sitta och förska göra halt. Hon var nära på att börja stegra, hon snurrade, hoppade och var allmänt pigg. Tillslut "gav jag upp" och lät henne dra iväg. Galopp galopp galopp var det. Jag satt så klart och spände mig en bra bit men så mitt i backen tänkte jag ; Äh vad fan, vad spelar det för roll om hon rejsar på som ett ånglok, jag vet ju att hon ändå kommer sakta av någon gång! (Och dessutom litar jag ju på henne även om jag inte vill att hon ska bete sig så!) Så då slappnade jag av, Dóttla började också slappna av och vips var det en mycket mjukare galopp. Dock ville hon fortfarande inte sakta av, även om hon tog en lugnare galopp.

I slutet av backen bröt hon av och så väntade vi in Therese och Wojje, som jobbade sig upp för backen istället för att tokrejsa som vi. Yepp. Så fort de var i kapp lät jag Dóttla trava iväg, när hon inte drog som hon gjorde innan lät jag henne ta galopp igen och vi flög iväg. Det är skönt när man inte behöver oroa sig för att dra iväg när Therese är med för hon ser ju till att Wojje sköter sig oavsett. När vi stannade denna gång hoppade jag av och ledde Dóttla. Vi promenerade tillbaka mot Therese och Wojje, mötte upp dem och vände hemåt. En lagomt bra och lång avskrittning blev det!

Jag tror att min häst samlat på sig så mycket energi de senaste månaderna att hon bara måste få explodera, springa av sig. Energin har blivit en stressfaktor som måste få försvinna, för att hon ska kunna fokusera på mig. För att kunna må bra!

Vi fixade iordning pållarna, gav dem kvällsmaten och släppte ut dem utan täcken då det var så fint väder på kvällen. De var inte svettiga och det var en mild kväll. Sedan var det två vovvar som ville ha uppmärksamheten tillbaka! Hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar