måndag 13 december 2010

Kyla

Just nu visar termometern här hemma - 23 grader. Jippie.

Jag gick ut till stallet och gjorde i ordning kraftfoder, halmnät och fyllde vatten innan jag visslade in hästarna. Dóttla kom som vanligt på en gång och gick in i sin box till sin mat. De andra två hästarna stod kvar vid höbalen så de fick jag hämta. Väl inne mumsade de snabbt i sig maten och ville ut i kylan igen. Dóttla såg stel ut när hon kom in så jag misstänker att hon blivit lite kall idag, med tanke på temperaturen här nu, så hon fick på sig ett extra täcke och sen fick de vandra ut igen. När det är så här kallt så mår mina hästar fortfarande bäst av att gå ute då de kan gå omkring och hålla igång blodcirkulationen, samtidigt som de kan mumsa halm och få en varm och go mage. När det är så här kallt får de gå på fri till gång på hösilage under dagen och på fri tillgång på halm under natten, så att de får i sig nog med näring men inte får foderproblem och dessutom håller en bättre vikt. Just det, jag kollade balen och den var fräsch så jag vet inte vad det var med pållarna idag..

Mitt stall är ouppvärmt så det skulle nästan vara "elakare" att låta pållarna stå inne då de inte kan röra sig och därför blir stela och kalla.

Jag har en gammal värmefläkt i stallet som jag kan använda om jag verkligen vill låta hästarna stå inne. Men den tar några timmar på sig att värma upp stallet till okej temperatur, dessutom vågar jag inte köra den när hästarna är inne och jag inte är i stallet. Plus att elräkningen skenar iväg om jag skulle använda den ofta. Någon gång ibland är alltså okej, tex. när hovslagaren kommer eller om kylan håller i sig kan hästarna få komma in i ett varmt stall. Men i och med att de är vana att gå på lösdrift så trivs de bäst ute. Även min klippta donna, hon blir ganska sur och grinig när hon måste stå inne.

Dóttla har det ljusblåa stalltäcket på sig och.....

......detta täcke utan på.......
Så nu hoppas jag att hon håller värmen i natt! :D

1 kommentar:

  1. hahahahaha! Såg den här på fokis blogg, sjukt söt!!!!

    http://www.youtube.com/watch?v=KG3O6UBLGbA&feature=player_embedded

    /Linis

    SvaraRadera