onsdag 15 december 2010

Happy!

Angie har varit här idag och verkat Trú. Under tiden hon var här städade jag lite i stallet, hängde undan täcken som inte används, hängde fram bra svettäcken, mockade i uteboxen, fyllde lite halm och ja lite allmänt småfix. När Angie åkt tog jag och tvättade Trús svans, hon hade nämligen fruset bajs i den vilket jag velat ta bort i några  veckor. Så jag tog tag i saken nu, eftersom värmefläkten redan var igång, och hämtade en hink med varmt vatten inne och doppade ner hela svansen. Sedan gnuggade jag bort allt äckelpäckel och efteråt sprayade jag en massa glansspray så att den ska hålla sig utan trassel ett tag. För att använda Trús torktid till något bra så tog jag ut Wojje på en promenad runt Kristofferssonrundan!

Då till det roliga; jag släppte ut alla pållarna efter Wojjes prommis och gick in. Tyvärr såg jag att mitt matvrak till pålle (som får gå utan täcke en stund nu för att lufta sig lite) genast gick och ställde sig vid ingången till foderhagen. De har ju gått på fri tillgång under dagarna när termometern visat på -20 så på två dagar har hon redan ställt om matklockan till heldag!? Aja, jag knatade ut och tänkte köra bort henne från grinden. När jag kom nära henne började jag smacka åt henne och veva lite med armarna och då hoppade hon runt riktigt fint med framdelen (början på en samlad piruett!?), bort från mig. Hmm tänkte jag och fick henne att flytta sig en bit bort. Där fick jag en idé, jag verkligen sträckte på mig snabbt och sträckte upp armarna i luften och vips var där en liten stegring. jag försökte några gånger till och alla gångerna kom det någon form av stegring eller lyft från marken! :D Yaaaay! Jag insåg nu att hon var på riktigt bra lekhumör så jag började springa runt lite, hon följde efter. Vi började finta och springa om vart annat, vända stegra, hoppa  och helt plötsligt var alla tre hästarna med och lekte. Wojje galopperade runt, runt och bockade som en tok. Dottla sparkade bak ut och bockade om vart annat samtidigt som hon rejsade runt i galopp i stora cirklar. Trú sprang mest bara runt i trav och galopp men alla började finta varandra, rejsa runt, fisa och sparka och verkligen leka! Det var helt otroligt att få vara med! :'D ArabWojje och ArabTrú kom fram på slutet med svansarna i vädret och äckligt snygga och luftiga travsteg visades upp. Damn vad vackra och underbara djur jag har i min hage! Och min egna pålle visade upp riktigt snygga gångarter hon med. Självklart hade jag lämnat mobilen inne då jag bara sprang ut och skulle få hästarna att gå bort från foderhagen. Ödets ironi!? Det var i alla fall magiskt att vara med och att se denna dans framföras. Älskade underbara djur!

Jag tror att jag kan dö lycklig nu.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar