onsdag 15 december 2010

Hästen är inte människa

Hästen är inte människa. Hästar är skapade att gå ute, dygnet runt. De vill röra sig och de vill äta nästan 24/7. Hur är vi människor i dag? Vi vill också röra oss men inte hela tiden, vi vill sova på natten och vi vill ha mellan 3 - 5 regelbundna måltider. Vad händer då när vi ställer in hästarna i ett varmt stall varje natt? Och för vems skull är det egentligen? Jag har redan tidigare skrivit om hästen och dess foderintag. De bör tugga upptill 20 timmar/dygn men det behöver inte vara näringsrikt hö utan man kan låta hästar tugga halm och få hö vid vissa tider, på så sätt håller de alltid igång magen och får rena tänder.

När vi ställer in hästen i en varm och skön box så tar vi bort hästens "rörlighet". Hästen har nu alltså ingen möjlighet att göra av med sin energi som den har i kroppen. Om vi dessutom ger hästen kraftfoder och en massa näringsrikt hö när den står inne så tillför vi ännu mer energi som hästen inte kan göra av med i boxen. Vi kan alltså få en häst som börjar med så kallade olater som krubbitning eller vävning.

Vad jag själv har märkt av är att Dóttlas ben svullnar upp om hon står inne flera nätter i rad, hon blir på ett uselt humör och stressar gärna upp sig. När jag sitter upp och ska rida och hon har vilat någon dag plus att hon stått inne under nätterna, ja då har jag en stressad krutdurk som har svårt att slappna av. Hennes energi har då samlats i kroppen och hon kan inte ta hand om den och göra av med den på rätt sätt vilket leder till en "svårriden" häst för mig. Eller hon blir inte svårriden för mig då jag kan henne utan och innan men hon slappnar inte av, hon vill springa hela tiden och stressnivån ligger på topp hela tiden.

Något som jag också märkt på hästar som står på stall är att de oftare vill springa när de kommer ut, de vill "leka" och rejsa runt mycket. Dessutom blir det mer bråk och utfrysning mellan de hästar som går tillsammans i hagen om de står inne. Jag ser det inte som positivt om hästarna känner ett behov av att springa nästan dagligen i hagen, det tycker jag tyder på att de inte får utlopp för sin energi nog mycket. Det är inte heller naturligt med mycket hästbråk i en flock. Det ska vara harmoniskt.

Om man tittar på vildhästarna så leker de då och då. Springer och hoppar och leker någon gång i bland men för det mesta går de och betar upp till 20 timmar per dygn. Ligger och vilar lite men för det mesta rör de sig lite hela tiden. Så varför vill vi stänga in våra hästar?

Jo för att vi vill förmänskliga våra djur. "De vill stå inne". Nej, de flesta vill faktiskt vara ute på öppna platser med sin flock. De flesta hästar får mat när de kommer in i boxen så de vill gärna gå in till maten. Inne = mat = nöjt matvrak. Men om du ser till att hästen får maten ute kommer du snart märka att hästen inte står och väntar på att komma in längre. Och när vi håller hästarna inne får de mindre päls än de som tillåts gå ute dygnet runt vilket leder till en häst som inte håller värmen lika lätt och alltså gärna vill in i stallet därför.

Jag tror att alla hästar kan och bör gå ute på lösdrift, i flock, för att må bäst; både psykiskt och fysiskt. Det går att hålla koll på vikten även då genom att se till att ha fri tillgång på halm (eller annat ätbart och näringsfattigt strö) och utfodra hästarna med hö vissa tider på dygnet. Vill man ha en torr häst kan man alltid slänga på ett regntäcke eller liknande som hästen får gå med. Det går alltid att lösa. Och man kan ju alltid ta in hästen en kort stund för stödfodring om fallet är så.

Men självklart finns det de som inte har tillgång till lösdrift och då tycker jag att man ska försöka låta hästen gå ute så länge som möjligt tillsammans med hästkompisar. Man kan alltid testa sig fram, jag testar mig fram.

Detta är mina åsikter, mina upplevelser och fakta som jag läst och vet stämmer. Håller du inte med mig så är det helt okej! Och jag blir glad om du vill dela med dig av dina åsikter, alltid kul med en diskussion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar