måndag 13 december 2010

Skumt

I morse öppnade mamma in till hösilaget men inga hästar kom, trots att hon ropade. Tillslut gav hon upp och gick in och åkte iväg till jobbet. När jag och Therese skulle köra ut hästarna från balen runt 9-tiden så stod fortfarande inga hästar vid balen. Skumt!? Jag visslade mat signalen några gånger och då kom Dottla. Fortsatte att vissla och gå längs hagen men ingen Wojje eller Trú kom. Hmmm, detta är inte likt mina matvrak till pållar! Suckade och vandrade iväg till stallet för att titta i den delen av hagen. yeesbox, där stod Trú och Wojjedojje och tuggade halm i godans ro. Knashästar!

När jag kom hem från skolan idag (Japp jag gick! :D) så stod det inga hästar vid balen alls. Detta är olikt hästarna. Eller oftast äter de i några timmar och lämnar balen en stund, vandrar runt lite och kommer tillbaka och äter en stund (när de får stå under hela dagen) men jag funderar ju på vad mina pållar håller på med. Aja, det är ju - 20 här nu och de har fått gå på helt fri tillgång under dagen så då får de skylla sig själva. Måste dock kolla så att hösilaget inte är dåligt och att de inte äter därför, men helt ärligt skulle det förvåna mig om det är dåligt och att hästarna inte ens letar efter hö som är bra....

Jag gick ju på skolan idag men efter lunchen började jag må dåligt igen så på andra (och sista) lektionen tog jag ett uppgiftspapper och åkte hem. Här hemma har jag mått dåligt men nu börjar jag må riktigt bra mot hur de senaste dagarna varit. Jag misstänker att det är lite näringsbrist som kan vara orsaken till mitt illamående, jag har dessutom "ställt mig för snabbt" så att det svartnat för ögonen och snurrat till i skallen, ovanligt många gånger. Så på hemvägen idag åkte jag och plockade upp FitLine så nu går jag på näringstillskkott igen och jag tror att det är det som kommer hjälpa mig på benen nu! Mår ju som sagt bättre nu och jag tror att det kan bero delvis på att jag drack ett glas med Fitline när jag kom hem. Hoppas på att min kropp kan besegra alla virus/baciller/bakterier/parasiter som kan härjar i kroppen.

Pga mitt tillstånd och den kalla temperaturen (-20) så får hästarna vila idag. Mår jag bra i morgon (utan yrsel/illamående) så kanske det blir lite arbete med pållarna, men det beror ju också på om kylan tillåter det. Om det blir arbete för hästarna så funderar jag på lite lätt markarbete/lösarbete just för att jag ska orka och för att de inte ska behöva anstränga sig mer än nödvändigt när det är så här kallt ute. Det är alltid bra med arbete från marken för att styrka sin relation till hästen och det kan göras även om det är svinigt kallt ute bara man ser till att känna av hästen, värma upp riktigt och vara öppen för att avbryta om hästen visar att det är för jobbigt/kallt. Dessutom måste man ju själv ha på sig rätt sorts kläder! Men som sagt, det går bara man vill och är uppmärksam på hästen, det gäller ju att alltid se till att hästen får rätt förutsättningar. Har man till exempel en klippt häst får man jobba med täcke på osv. Och det jag tycker är viktigt är ju också att det är främst skrittarbete i dessa temperaturer, och om hästen själv tar initiativ till annat så kan man jobba med det då!

2 kommentarer:

  1. Kanske att de är styrd till våra tider?

    SvaraRadera
  2. Ja så kan det såklart vara :) Men med tanke på att de brukar komma när man öppnat upp till balen och ropar på dem så är det lite konstigt att de inte ens kommer efter 2-3 timmar på morgonen, även fast att jag visslar "matsignalen". När de väl står och äter på balen i vanliga fall brukar de ju stå ca 4 - 6 timmar och eftersom de inte gått in till balen vid 09.30 och inte stod vid balen när jag kom hem vid 14.00 så är det ganska konstigt. Dóttla kom ju in i morse och då brukar de andra två komma ganska snabbt också då de är ena riktiga matvrak. Men nu när jag var ut och fixade dem för natten så stod de och tuggade på balen (SKÖNT! :D) innan jag tog in dem en sväng. Och jag kollade balen och den var det inget fel på.... Men man förstår sig väl inte på hästarna jämt heller....

    SvaraRadera