tisdag 22 februari 2011

Ailos träning

Ailo kan hittills sitt, ligg, inkallning och hoppa upp. Ligg är det hon kan "sämst", men det är på grund utav kylan och snön ute. Ligg inne fungerar jättebra men att lägga sig ute går hon inte med på, vilket jag förstår. Blir ju kallt om magen!

Jag planerar inte mina pass utan känner jag att det är rätt för lite träning så blir det så just då. Visserligen är hela livet en hunds träning, men ni förstår vad jag menar va? Vilket har lett till att hon tycker att det är kul och lär sig snabbt. Vad ska jag göra för att få mattes uppmärksamhet eller få godis? Hon är en otroligt stor mammagris så hon älskar när hon får uppmärksamhet av mig. Dessutom håller hon koll på var jag är. Men hon är också en väldigt social hund som älskar andra människor också, vilket gör att hon bli glad bara hon får uppmärksamhet. Även om mammas är den bästa.

Som det är nu så fungerar inkallningarna super! Dock oroar jag mig lite inför våren, då snön smälter bort. Som det är nu har hon väldigt korta ben och det ligger nästan 1 meter snö utomhus, hon håller sig alltså till de plogade delarna. Hon kan såklart klättra lite på snön och dra någon lov runt på oplogade delar också, men för hennes del är det lättare att hålla sig till de plogade vägarna. Så när snön smälter och nya dofter kommer fram, kommer hon lyssna lika bra då på inkallning?

Grejen är väl den att jag måste ha henne lös, låta henne få fortsätta vara lös på promenader (hemma alltså) för att hon ska ha lättare att  förstå att det är bättre att hålla koll på matte och komma på inkallningar för att få belöning. Uppmärksamhet, lek och godis.

Jag vill börja klickerträna henne och jag har köpt en klicker. Men trots att det ska vara enkelt (och det är nog snuskigt enkelt) så får jag inte till grejen. Jag glömmer klickern, jag glömmer bort att använda den när den är med och när jag använder den blir det som ett stressmoment för mig så nu skiter jag i den. Den känns bara så klumpig för mig (jag är för klumpig för den). I och med att jag är fullkomligt nybörjare på klicker så blir det nog lätt så. Jag känner att den bara stör mig under våra träningar. Jag försöker köra på positiv förstärkning i alla fall, även om jag kör lite med negativ förstärkning också. Tex, får hon inte hoppa efter och tugga efter mina vantar, då får hon ett nej, ett skarpare nej och slutligen brottar jag ner henne på marken en sväng (händer väldigt sällan!). Något jag bör nämna då är att jag är van vid lite olika hundpersonligheter. Fanta är en väldigt känslomässigt "instabil hund", hon blir lätt osäker, ogillar andra hundar, tycker bråk är jätteläskigt, kort sagt, hon stressar upp sig och blir skakig. Moa är tvärtom, hon behöver en tillsägelse dagligen, henne kan man skälla ut utan att hon bryr sig. Hon skärper sig men är fortfarande lika glad, stressar inte utan busar på precis som vanligt. Hon behöver ett nej, hon behöver påminnas vart gränserna går, Fanta måste man uppmuntra, stärka och verkligen pusha.

Ailo är som Moa, hon ser upp till Moa, gör som Moa (inte det bästa i alla lägen!). Hon skärper till sig om jag blir "arg" en gång. Förstår att så får man inte göra. Hon är fortfarande glad efteråt, tar det inte "personlligt" så att säga. Men är hon lugn när vi är ute, hoppar inte och bara är glad så berömmer jag det. Jag vill ha en lugn hund som kan ta ett nej, förstår ett nej, men som också förstår att matte inte blir arg förrän hon går över gränsen och att sköter man sig får man belöning. Så jag kör mest med positiv förstärkning, men med lite negativ.

Hon blir ju väldigt glad om man varit borta en stund och kommer in, eller om någon kommer och hälsar på. Hon får inte hoppa men för att lära in detta så har jag börjat med att hon inte får någon uppmärksamhet förrän hon sätter sig och är lugn. Nu förstår hon detta och det går snabbt att få en sittande lugn valp som väntar på belöning (uppmärksamheten). Nu när hon hoppar mot folk så kan man antingen säga nej (vilket betyder att hon inte får) eller sitt, för att hon ska förstå att; just det, jag ska sitta och ta det lugnt nu.

Nej ska inte vara negativt, en negativ upplevelse, ett nej ska betyda att hon inte får, men att hon får belöning om hon avslutar det hon inte får. Ett nej är alltså ett sluta. Ett nej vid hopp + bitning eller bitning  på farliga saker osv förstärks med negativ förstärkning plus en positiv förstärkning när hon beter sig bra igen, men ett nej när hon är glad och hoppar av upphetsning förstärks med belöning när hon avslutar sitt beteende. Jag vet inte om ni förstår vad jag skrivit men detta är så jag tränar lite just nu, och hon fungerar jättebra på detta. Hon är otroligt snabblärd och förstår för det mesta vad saker och ting betyder, och vad jag menar. Min fina tjej!

Nu har ni fått lite uppdatering på hur Ailos träning ser ut, vad hon kan och hur hon är. Jag är så glad att jag har världens bästa flock. Min flock. Jag har en underbar häst, en supergo valp och världens gosigaste katt! Plus alla de andra djuren på gården, men de ägs ju inte utav mig. Dessa tre djur är MINA egna, och de är helt enkelt mitt liv. Det bästa av mitt liv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar