lördag 1 januari 2011

Rodeo

Trús arbete idag. Eller ja, bådas! Trú ville inte gå framåt när jag suttit upp. Det var tvär dött, total stopp. Tillslut hoppade jag av, drev på henne från marken men hittade inte riktigt energin framåt. Som tur var kom Lasse med hundar och kunde hjälpa till. Han drev bakifrån medan jag ledde henne, då gick det lite bättre. Satt upp igen och Trú försökte vägra att gå men tack vare att Lasse kunde driva på bakifrån och jag gjorde alla framåtdrivande hjälper så började hon ganska snart gå. Skönt. När vi kom ner till Maggan och Lasses gård blev det lite försök till tjorverier från Trús sida men vi hade ändå liksom tagit oss över tröskeln. Jag gav mig inte utan drev på henne som vanligt och släppte efter när hon började tänka framåt, och snart kom den där härliga energin fram. En grymt pigg och härlig häst! Hon försökte allt hoppa ut någon fler gång i snön men det var bara till att fortsätta rida henne, så gav hon sig snart och fortsatte med glatt humör framåt. Runt halvvägs så slutade hon försöka hitta på bus och la all energi framåt istället, jag tror knappt att jag skriver detta, men jag fick nästan sitta och hålla tillbaka henne lite. En helt otroligt rolig känsla mot hur det var tidigare! Haha! Något som startade som en "dålig" tur blev alltså en riktigt rolig tur där vi valsade runt i skogens djupa snö med glatt humör! Jag tror att det är det där med att lämna flocken som ställer gör att hon vill tjorva, när hon börjar inse att jag bestämt oss så skärper hon till sig otroligt mycket. Hon är en seg men otroligt känslig häst. Från början krävs stora, tydliga signaler och på slutet små, små signaler! Det gäller att visa vem som bestämmer så fort man sitter upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar