lördag 1 januari 2011

Ailos dagar på Börön hittills!

Onsdag:
En fullspäckad dag som bestod av massa bilåkning då Ailo fick följa med mig hem. Först åkte vi till Lina och hälsade på några timmar. dessutom hälsade vi på Pauo, Elin och Erik. Elin följde också med hem till Börön där vi fixade iordning för lilla Ailo. Katterna var väldigt intressanta och roliga att jaga! Förutom detta fick lillvalpisen följa med ut i stallet då jag vill lära henne att vara med där redan från början. Det var en trött liten valp som slutligen fick somna i sin lilla hundkorg.

Torsdag:
Promenad direkt på morgonen för en morgonpinkis. Introducerade kommandot sitt och hoppa upp, tränade lite lätt med det vid några korta tillfällen under dagen. Hon fick följa med ut i hästhagen för att släppa in pållarna till balen, fick occkså följa med när jag körde ut dem därifrån lite senare. Ailo fick en "långpromenad" när jag tog ut och tömkörde Trú en sväng. Hon hängde på riktigt bra och matte pratade mycket bebisspråk med henne! Haha. Några fler promenader gicks under dagen och på kvällen fick hon följa med ut på ännu en prommis när Wojje skulle få röra sig lite innan vi fixade iordning hästarna och stallet för natten. Skuggan började låta henne komma lite närmare, storasysterrollen passar henne verkligen! Även denna kväll somnade Ailo snabbt, fast då på mattes madrass!

Fredag:
Upp runt 8-tiden för morgonprommis och "insläpp" av hästar, alltså till balen. Skuggan har nu fullt ut godkänt Ailo och började stryka sig mot henne, medan Rasmus och Bullen fortfarande är väldigt skeptiska mot den där lilla gnälliga, hoppande saken. Vi fortsatte träna lite kommandon och var även en stund i stallet. Beröm varje gång A uträttar sina ärenden utomhus! På eftermiddagen fick Ailo chansen att åka lite bil och vi plockade upp Pauo samtidigt som vi dumpade Viktor. Hemma blev det lite mumsig kycklingmiddag för allas parter, för att sedan gå ut och ta hand om stallet och hästarna. Efter någon timme till kom Elin och hälsade på. Ailo fick en skön stund i soffan med "flocken". När klockan började närma sig ett blev det en nattlig prommis under tiden E och P hämtade upp Erik, sedan stöp vi allihopa ner i sängen och sov.

Lördag:
Idag väcktes jag klockan 05.50 av en liten tik som sprang upp för att kissa. Snabbt som satan kastade jag mig upp, grabbade tag i valpen och sprang ner. Tyvärr hade låset på dörren fryst så efter många frustrerade svordomar fick jag låta Ailo göra toaletten på en tidning. Suck. Därefter sov vi till tio-tiden och mådde gott. Hästarna hade fått stå inne under natten, pga raketerna, vilket gjorde att Ailo fick följa med ut och släppa ut pållarna. Senare under dagen tog jag hjälp av arbetskraften jag hade hemma och skottade ut min bil. Den har stått med punka sen 2-3 månader tillbaka så den syntes inte ens under snön. Det punkterade däcket byttes och bilen rullades igång. Ailo fick alltså vara med på ett riktigt ute-äventyr. När biluppdraget var utfört tog jag med Ailo in till Brunflo för att plocka upp Viktor. Skönt nog verkade Ailo komma till rätta i baksätet, där hon la sig och låg tyst under hela bilfärden. Nu har vi fixat stallet och pysslat om hästarna inför natten, ätit middag och lekt med Jelle (min 3årige kusin). Fullt ös för lillvalpen alltså! Och just det, även idag blev det en kort träningsstund med kommandon för vår del! Fast det är ju klart, hela livet är ju ett enda stort träningspass! ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar