söndag 31 januari 2016

Mental träning

Att planera, att ha mål och att bestämma sig, på riktigt, att vara konsekvent och fullfölja kan vara svårt. Som att börja träna! Det går bra första veckan sen tar soffpotatisen över och man orkar inte, hinner inte. Man lägger av.

Jag har bestämt mig nu, jag har satt upp mål och jag försöker vara konsekvent och fullfölja mina träningsplaner. Vill man så kan man, gör man så lyckas man!

Nu har det gått en månad och jag känner skillnad. Jag är piggare och mer mentalt med. Jag har tagit tag i mig själv och strukturerat upp min vardag. Kalendern min är viktig!

Så igår tog jag och körde en ridlektion med mig själv på ridbanan. Lite mental träning sådär! Lyset var på och jag och Helgi var som i en liten bubbla där uppe på ridplanen när mörkret smög sig på. Jag tog fram min ridlärare inom mig och började rida. Jag pratade högt och beordrade mig att rida. Rida bra och leta efter den där bra ridkänslan.

- Bella, tänk på din sits! Upp med blicken! Öppna upp kroppen, luta inte, var stadig.

- Gör halt. Förbered honom bättre nästa gång.

-När han känns spänd och som att han skjuter iväg bogen måste du mjukna och sitta rätt. Se där, då gjorde han rätt! Rätta till händerna!

-Tänk på sitsen och dina hjälper! Vad är det du vill be om? Vad ska han göra? Bra där!

- In på volten, leta den där avspända känslan, slappna av och sitt rätt! Så där ja! Förbered varvbyte och byt varv. Våga låta han vara spänd några steg och slappna av själv. Skit i honom, hur han går! Och jobba med dig själv! Gör du rätt kommer han haka på!

-Inte luta! Öppna upp bröstet! Rid mjukt! Tippa inte framåt! Händerna!

... Och det gav mig ett bra ridpass! Jag fick igenom det jag ville och det kändes bra! Riktigt bra! Han gick långt ifrån perfekt, men jag fick en bra känsla och hittade faktiskt de där ögonblicken när han bara slappnade av, bjöd till och jobbade rätt. När jag verkligen kände att nu, nu händer det! Så jag är glad, och stolt över mig själv. Igår kände jag mig väldigt stark i sinnet, målmedveten. Det kändes grymt bra! Heja mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar