måndag 1 december 2014

Handy horse

Igår fick hästarna vila, dels för att tiden rann iväg och dels för att min kropp skulle få återhämta sig lite efter avåkningarna. Var lite orolig att jag åkt på en hjärnskakning men som tur är så verkar det "bara" vara musklerna i nacke och över delen av ryggen tog åt sig av smällen.

Idag tog jag med båda pållarna till Malins ridplan och red ett varsitt pass på dem där. På vägen dit hade jag Helgi som handhäst vilket gick super, han skötte sig galant. Vågade till och med galoppera när jag hade honom på linan bakom, och Dottla var faktiskt riktigt duktig hon också!

Dottla var först ut på ridplanen eftersom hon hade sadeln på sig. Gick riktigt bra av och till men också mindre bra av och till. Spänner hon sig, blir jag hårdare och hon blir ännu hårdare och vi går in i en dragkamp så jag måste lära mig att vara mer bestämd men mjuk och följsam. Plättlätt, eller hur? Haha. Idag fick vi kämpa lite mer med galoppen än sist, hon var tvungen att vara lugn och avslappnad i tölten för att rulla in i galoppen. Var hon lite spänd och jag bad henne fatta galopp ökade hon bara farten, passade iväg eller slängde sig in i galoppen, om det lyckades bli galopp. Men det kändes ändå bra när vi avslutade och hon var riktigt arbetsvillig när jag red rätt och riktigt.

Helgi fick sig ett kort pass där jag bara kände igenom att allt fungerade. Han testade att protestera lite när jag satt upp och bad honom flytta bakdelen på en gång. Han flyttade framdelen eller hela kroppen och när inte det fungerade kom en liten stegring innan han gav med sig och flyttade på rumpan åt både hållen. Sen flöt det på riktigt bra och jag var riktigt nöjd när vi kört igenom alla gångarter och avslutade passet. Han var mjuk och fin och flyttade sig bra åt båda hållen i både skritt och tölt. På vägen hem fick Helgi vara ledarhäst och ridas medan Dottla fick vara handhäst. Hon är något mer bestämd och "bekväm" av sig så hon lät sig släpas efter Helgi och hängde i grimman istället för att kliva på. Dessutom hade hon Helgis grimma som är lite stor åt henne.

Det såg alltså ut så här större delen av vägen hem...

Inte för att jag vet om det är så mycket bekvämare att gå med sträckt lina och släpa sig efter Helgi, men men är man en envis liten grå dam så gör man som man vill...... ;) 

Therese - är våra hästar släkt eller!? SEG-SKITAR till handhästar!

1 kommentar:

  1. Haha ja det verkar onekligen som att dom är det i mycket! ;-)

    SvaraRadera