söndag 29 maj 2011

Morsning

Igår tömkörde jag Dóttla. Det gick sådär. Tog uppvärmning och avskrittning i skogen och det gick bra. Hon tycker det är skitkul att gå skogen och mojsa, gärna i lite högre hastighet än vad jag tycker. Men att trava avslappnat på volten är inget hon vill göra. Det är upp med huvudet och en spändhäst, dessutom skjuter hon bogen och viker in i volten då och då. Men vi jobbar på, jobbar mot att hitta en lugn och avslappnad trav. På slutet, sista kvarten, hittade vi en någorlunda okej trav. Inte en massa blandningar av gångarter och hon började slappna av lite, sänka huvudet och släppa lite spänningar. Frust frust låter det då. Men det tog ganska lång tid att komma till en trav som var okej, jag tror vi var ute och jobbade i ca 1½ timme eller något sådant och då i alla fall en timme med att hitta en trav, en okej trav. Inte en bra trav utan okej. Men man måste ju börja någonstans och vi har ju inte tömkört särskillt mycket innan på volten jag och D. Vi har mest lullat i skogen och längs vägarna. Det var först förra sommaren eller i höstas (tror jag) som jag provade på att tömköra lite på volten. Men övning ger färdighet och öva det ska vi! Det har inte blivit av att jag fått någon tömkörningslektion av Therese än även om hon jobbat Dóttla lite då och då när hon hälsat på här. Hoppas på att vi hinner med en under nästa vecka då hon kommer hit för att fira min student.

När jag var klar med Dóttla så nattade jag hästarna. Det regnade en liten sväng tidigare på kvällen men när jag var ute med D och när jag skulle natta hästarna så var det fint väder. Så hästarna fick stå ute i natt. Wojje och Chefen fick såkklart på sig pyjamaser medan Dotten gick naken. Vid halv ett i natt var det fortfarande bra väder så då fick de fortsätta stå ute. Jag, pappa, Viktor och Cornelis satt nämligen och spelade kort till halv ett. Hehe. Men vid 05.48 vaknade jag av att regnet smattrade på taket, så då klev jag upp och tog in alla hästarna. Gav dem frukost, silvertejpade ett av Dóttlas trasiga täcken och slängde på alla hästarna deras "regntäcken". Dóttla fick på sig  ett likadant som Wojtek, dock det som hon förstört därav silvertejpen. Detta är för min skull då jag vill ha en torr häst och inte för att hon fryser på något sätt. Hon har ett bra hull och en bra päls så hon klarar lätt av att gå ute i regn utan problem, men det är trevligare med en torr häst när man ska rida! ;)

Detta täcke har Dóttla på sig nu.
Det var det täcket här jag silvertejpade i morse.

Efter att ha fixat pållarna tog jag ut vovvarna på en morgonpinkis (Ailo var med mig i stallet medan Moa och Fanta satt kvar inne medan jag tog stallet) och sen satte jag in alla tre vovvarna i hundgården så jag kunde gå in och fortsätta sova. Och för ca en timme sedan vaknade jag och har varit uppe sedan dess! Hehe.

Just det, Wojje blir stadigt bättre och bättre. Varje dag märks en anings skillnad, otroligt skönt! Dock syns och känns inget på hoven eller benet som visar anledningen till det onda. Men så länge han blir bättre så känns det ju ovidkommande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar