onsdag 2 mars 2011

Ailos namn

Innan jag och Lina åkte och tittade på Ailo så satt jag och funderade på en massa hundnamn, funderade och "smakade på". Men när vi satt i bilen och hade åkt halvvägs så kom namnet Ailo in i mitt huvud. Jag hade aldrig hört det förut och jag hade inte en aning om vad det betydde men det etsade sig fast där. När jag hoppade ut ur bilen och fick se världens finaste valp så var det Ailo. Det var så självklart att hon var en Ailo.

Jag fick veta av Therese att det var ett samiskt pojknamn men hon visste inte vad det betydde eller ens om det betydde något.

Nyss googlade jag Ailo och det visade sig att det finns 15 män och 1 kvinna som heter Ailo i Sverige. Ailos namnsdag infaller den 27 juli och Ailo betyder den helige på samiska! Jag vet dock inte hur seriös eller bra sidan är men den verkar ok. Min hund är alltså Den Helige. Och för mig är det så, hon är helig för mig.

Den helige ligger och vilar i sin bur.
Hon hade lagt sig där självmant, stolt matte!

Den helige ligger och vilar i sin bur.
Hon hade lagt sig där självmant, stolt matte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar