söndag 6 februari 2011

tråk

Min dam är inne i en period med humörsvängningar nu. Idag växlade hon mellan hyperspeed och slowwalk. Sparkade mot Wojje när han kom "för nära", skulle ligga  med nosen i Wojjes rumpa när han gick först, vägrade gå fram på vissa ställen, försökte dra iväg lite här och var och plötsligt bara dog energin och hon blev typ seg..? Jättekonstigt! Men blir lite lösarbete, skrittarbete eller kanske en vilodag imorgon. Jag vet inte vad det var med henne idag men inte var det bra.



Linnea kom i alla fall hit vid halv 12 idag och sedan dess har det bara varit hästgöra i princip. Vi började med att mocka boxarna, tog sedan in pållarna och gav dem massage. Mysigt! La en ganska lång stund på att massera vilket båda hästarna verkade tycka vara skönt. Sedan sadlade jag Wojje åt Linnea, och så stack vi ut på en ridtur. Hon red med hacket på Wojje och jag red med mitt westernträns på Dóttla, med mitt raka bett. Vi började gå ner mot sjön nedanför Maggan och Lasse men väl nere på sjön var det för djupsnö och dessutom vägrade Dóttla att ens gå ner på isen. Så vi vände och red tillbaka till vägen och så red vi Kristofferssonrundan. Dóttla var ju på jättekonstigt humör så ibland gick vi 30 meter bakanför Wojje och ibland gick vi i rumpan på honom eller så var det gas. Jag kände inget fel, ingen ovanlig stelhet eller så, så jag vet inte vad det var. När hon är så här konstig så mår jag jättedåligt, känner mig som världens sämsta ryttare och människa. Jag hatar att bråka med henne, och så får jag dåligt samvete och ja mår bajs helt enkelt. Men en intressant sak var ändå att när vi kom till "galoppbacken" så ökade hon takten, visade sitt vanliga pigga humör, men väntade på kommandot för galopp. Det var väl det ända som kändes bra, att min pålle väntade på att jag skulle säga att det var okej. Linnea skötte Wojje superbra! Så jag behövde inte oroa mig för dem. När vi kommit upp för backen skulle vi rida ner till sjön därifrån, och vända där nere. Men mer tjorverier, vägrade gå in, småstegrade, försökte dra iväg osv. tillslut gick hon med på att gå in på stigen och vi kunde fortsätta turen. Självklart kom en skoteer så vi fick vända hemåt innan vi tagit oss ner till sjön, men det gjorde ju inte mig något i och med att Dóttla var som hon var. Fick lugna pållarna då skotern körde bakanför oss men det gick bra, när vi kom upp till vägen red vi uppåt och den svängde neråt. Skönt. Skrittade en bit innan vi hoppade av och ledde hem dem. Svettiga pållar var det allt så stretch, massage och täcken fick de. Yepp! gav dem lite lunch hö och så drog jag och Linnea in all läderutrustning och körde en rengöringstimme. Underbart att ha det gjort!

Efter det tog Linnea ut Wojje igen för lite skrittarbete på ridplan. Lite lösarbete/frihetsdressyr och lite vanlig skrittdressyr. Nu går pållarna ute och äter middag, de har blivit fixade inför natten och mår gott. Annmarie är här så ev blir det väl någon skrittur runt Kr-rundan med hästarna imorgon eftersom turen idag var lite mer av det ansträngande slaget för mina små hästar. Vi jobbar på att förbättra kondisen på dem nu.

Ailo har umgåtts med mamma och Annmarie när vi var ute och red, men annars har hon hängt med mig och Linnea när vi varit i stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar