måndag 27 december 2010

Ändrade planer

När jag precis tagit in Trú så ringer telefonen. Min granne Therese  (inte samma Therese som brukar vara här och hälsa på!) undrar om hennes systerbarn kunde komma och låna en häst. Ja självklart sa jag och tog in de båda andra kusarna. Det visade sig att både Therses barn och hennes systerdöttrar skulle följa med. Wojjedojje fick det bli då Ester och Saga är ganska små medan systerdöttrarna var i min ålder. Jag valde att följa med dem ut på ridturen. Trú skötte sig jättebra, liksom Wojje. Först red småttingarna på Wojje och sedan fick de två äldre sitta upp, eller ja, de turades ju om. Trú skötte sig jättebra som sagt, det blev lite mental träning då en av ungarna fick åka bob när den andra red. Trú tyckte att snowracern var lite läskig men lyssnade bra i alla fall! Under turen så tränade vi på lite "kommandon", framåt, stanna, trav och sakta av. Hon lyssnade super för det mesta, men ibland ville hon inte trava, då fick jag vara envis och tillslut försökte hon i alla fall och då fick hon mycket beröm. Ibland måste man som ryttare/tränare berömma tanken och inte utförandet av det man ber om! Dock tog hon traven direkt de flesta gångerna, det var bara några gånger då och då hon tyckte att jag var lite "dum" som ville att hon skulle trava. Hon var faktiskt ganska pigg idag! Och det gjorde att jag kunde jobba lite öppna längs  vägkanterna. Ber bara om ett steg än så länge, och tanken är att hon ska börja ta för sig med bakbenen för att kunna få till rätt form längre fram.

När det var ca 1 km kvar fick Saga sitta med mig i sadeln. Trú tyckte först det var lite obehagligt med två ryttare, men skötte sig ändå exemplariskt, och efter några minuter var det som om ingenting. 400 metrarna hem fick lilla Saga sitta ensam på Trú så att Trú slapp jobba sista biten. Hon

Så det var Trú och Wojje det. Ja Wojje skrittade ju på lugnt med ungarna på ryggen och var allmänt nöjd över att få komma ut. När det sedan blev en lite större och  mer erfaren ryttare som satt upp så kom den där pigga saken fram, han började genast trippa lite och visa att han visst hade energi nu. Att han ville mer än bara skritta. Haha! Vackra lilla sagoprinsen! Antagligen får de äldre låna honom en sväng imorgon också då han bara mår bra av att komma ut och då det dessutom ger mig mer tid med de andra två tokstollarna!

Då är det bara min lilla toka som återstår, men först ska jag låta dem gå ut till balen och äta lite samtidigt som jag är här inne och värmer mig lite....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar