söndag 21 november 2010

Mål för hästmänniskor

Jag tycker att varje hästmänniska ska sträva efter en så pass bra relation mellan sig och sin häst att man kan hantera hästen löst i vardagen (och när man kan det så ska man så klart sträva efter en bättre ännu bättre relation!). Låta hästen stå lös på gången, rida hästen utan några extra medel osv. Jag tycker att det är vad alla bör sträva efter! Dock måste man inse (även jag!) att det tar tid. Det tar tid att utvecklas så långt framåt om man använder sig av medel som gör att hästen ser ut som en julgran under ridturerna, nu. Men för att ta sig framåt måste man också våga släppa lite på reglerna, våga sig på och prova annorlunda saker, lyssna på sig själv och lyssna på sin häst. Allt för många lyssnar på "stora" tränare utan att reflektera över saker och ting själv. Man måste inte alltid rida med ridspö och sporrar och man måste inte alltid låta hästen gå i 100 % korrekt form! För att utvecklas måste man även kunna ta ett steg tillbaka, lätta på kraven och kanske lätta på utrustningen för att  se att/om man utvecklas. Fundera på orsaken till "problemen".

Jag vill kunna klippa Dottla när hon står helt lös på gången men jag vet att det kommer att ta x antal år av tålamod och träning för att komma dit. Men det är mitt mål! Precis som att ryttaren har mål för sig själv och för sin häst så bör du ha mål för din och din hästs relation! Sträva efter att kunna hantera din häst lös och gläd dig över minsta lilla framsteg, så är du snart en god bit på väg!

Och det är klart att man ska lyssna på sina tränare men man kan alltid fundera på om det de säger passar in på dig och din häst eller inte, för det är oftast så att du känner din häst bäst! Prova dig fram och sätt upp mål för din hästhantering! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar