måndag 11 januari 2016

Från Medvindsön

Jag har valt mitt gårdsnamn till fölet i sommar. Jag och Johan har ingen egen gård ännu så jag har funderat ganska mycket på vilket gårdsnamn jag vill ge Dottlas föl. Jag skulle kunna ge det gårdsnamnet Backfors, men det är inte vår gård och jag vet faktiskt inte hur länge vi blir kvar i Backfors med hästarna. Jag vill också ha något eget helt enkelt. Något som är mitt och som representerar mig och det var faktiskt min föredetta granne Margareta som gett mig idén till namnet. Jag kommer från Börön, det är den ort jag ser som min hemby och där jag är uppvuxen. Men Margareta har redan gett sina föl gårdsnamnet från Börön så det kan jag inte ta. Och jag bor ju inte i Börön heller så det känns inte riktigt rätt om jag skulle ta det gårdsnamnet. Åter till Maggan, hon döpte en av sina hästar till Byr från Börön som blir medvind (på isländska) från medvindsön (på äldre svenska). Jag har därför valt att ta gårdsnamnet Medvindsön så länge. Mitt älskade Börön får därför följa med tills jag och Johan skaffar en egengård. Och vem vet, det kanske får bli mitt gårdsnamn även då... Det är ju trots allt inget fel med att ha medvind när man håller på med hästar!


Jag mailade SIF i veckan och har redan registrerat Medvindsön som mitt gårdsnamn. Känns riktigt bra! Jo, jag är väldigt taggad på att bli fölmatte i sommar. Jag tror jag längtar ihjäl mig! Bara därför bjuder jag på Dottla som föl!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar