fredag 8 februari 2013

Hästrelaterat kundbemötande

Efter diskussionen om kundbemötande har jag funderat mycket över hur jag vill bli bemött, som hästägare och kund. Det är svårt det där, att sätta ord på hur man vill ha det då alla människor är olika och alla möten och situationer blir därefter men här är några saker som jag tycker är viktigt.

1. Något jag verkligen uppskattar och tycker alla borde göra när de träffar mig som kund för första gången är att komma fram, skaka hand och presenterar sig för mig och alla inblandade (såsom föräldrar, hästskötare osv, såklart inte alla i stallet utan de som hör till hästen). Då har man en rejäl kontakt redan från början. Annars vill jag i alla fall ha ett rejält hej och ögonkontakt om man har händerna fulla. Det är något jag tänker på när jag är ute och och städar hos eller handlar åt människorna jag har på jobbet. Där är det jag som kommer hem och "säljer" en tjänst, i det här fallet är det någon som kommer hem till mig.

2. Hälsa ordentligt på hästen, klappa och småprata med den. Se till att alla känner sig lugna och trygga innan arbetet eller undersökningen börjar. Är hästen orolig så ge den lite tid och prata lugnt med den, bli inte arg. (Det är väl något alla djurmänniskor vet, det är inte bra att jobba med djur om man är arg eller irriterad). Tänk på att det är min ögonsten du ska pilla på.

3. Att ta sig tiden att svara seriöst på mina frågor om hästen, dess välmående och ge tips, råd och egna åsikter och tankar om ämnet är också en viktig del för mig som kund. Det är trots allt jag som har det största ansvaret för min häst och dess hälsa och ju mer kunskap jag får desto bättre får min häst det. Jag har anlitat dig för att få hjälp. Det ska inte ske på bekostnad av hästens undersökning eller verkning, såklart, men det är bra om man tar sig tiden att svara eftersom det är lätt att glömma och låta tankarna sväva iväg på annat.

4. Se till att vara trevlig men ärlig. Att lägga fram saker på ett bra sätt (speciellt sådant som kan tas negativt) och inte få mig som kund att känna mig dum eller elak är väldigt viktigt. Jag vill göra det bästa för hästen och jag vill höra vad jag bör göra eller kan förbättra/göra annorlunda.

5. Anpassa språket efter vilka som är med. Är det barn och ungdomar med, tänk på vad du säger och hur du säger det.

6. Tider. För mig är tiden i sig inte så viktig, 5-30 minuters försening bryr jag mig inte om. Jag har full förståelse för att det kan komma viktigare saker emellan eller att något har strulat. Men ring och säg till om det blir en längre försening. Låt mig inte gå och vänta i tre timmar utan ett ord.

Det här är 6 saker som är viktiga för mig, hur är det för dig? Vad är viktigt för dig när du och din häst är kunder?




2 kommentarer:

  1. Håller helt med i dina tankar och synpunkter!
    Jobbar själv mot kund och det är ju inte bara en tjänst det handlar om utan ett förtroende. Tycker dina synpunkter är användbara i all kontakt oavsett det gäller att sälja en tjänst eller möten i alla sammanhang.
    Elisabeth

    SvaraRadera