måndag 31 oktober 2011

Attli

Fick sitta upp på islandsvalacken Attli idag. En fin 6 eller 7 årig fin kille med en härlig gång och en positiv inställning till livet. Använde Eva Lenas grejjor (hans ägare) och trivdes inte alls bra i dem. Satt konstigt i sadeln plus att Attli pysslade med bettet i munnen hela tiden så det blev en kort stund i sadeln på honom. Bättre att sitta av och ge sig när ridkänslan inte känns 100 än att sitta och harva bara för att. Bättre för både häst och ryttare! Dock var Attli hur trevlig som helst, go och glad! Han lyssnade hyfsat för att vara första gången med mig på ryggen (och efter en låååååång avställning) så jag är nöjd med hans insats! Ska prova min sadel på honom och se om den ligger bra, gör den det så får den glatt stå ut med att användas på honom... Använder den på Raudi (uttalas Röjdi, fuxvalacken som jagade Dôttla) och den ligger hyfsat bra ändå då han är lite väl rund om magen och min sadel är bred. Sedan är det klart att min sadel inte kan passa perfekt på alla hästar, men medan de är runda om magen, har hyfsat rak och bred rygg som dessutom är kort så passar den hyfsat. De andra sadlarna som finns här på gården är mer gjorda för lite mer vältränade kusar.... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar