torsdag 10 februari 2011

Hästipesti och hundipundi

Tittade på himlen i morse och det var klart, kikade på väderprognosen här på bloggen och det skulle snöa först på söndag. Lät alltså pållarna gå utan täcken idag. Självklart drar världens snöoväder in över Östersund och ännu fler dm vitt fluff har landat här än en gång denna vinter. Det både blåser och snöar ganska mycket, ja ni kan ju tänka er hur glada min hästar var när de faktiskt fick komma in!

Kom hem, tog ut hundarna, fikade och gick ut i stallet. Alla tre hundarna fick springa lösa när jag ändå skulle ägna några timmar åt stallet. Mockade, blötte upp kraften, sopade, fyllde på rent spån hos Wojje,  fyllde vattenhinkar och släppte in snömonstren. Båda två verkade överlyckliga över att faktiskt få komma in, vilket jag kan förstå då både hade ett tjockt lager med blötsnö på ryggen. Medan de mumsade i sig kraften så tog jag med mig Ailo ner till grannarna och hämtade hö. Som tur är så har vi en hundsläde (oroa er inte, jag drog den!) så det underlättar lite för mig. i hämtade tre höbalar och Ailo tyckte att det var så kul att rejsa runt i snön medan jag drog den tunga släden. Eller ja, släden var ju inte så tung men med tanke på de nykomna decimetrarna snö som ligger på backen och bromsade så blev det tungt. Fick i alla fall in höbalarna och fyllde ett varsitt hönät till Dóttla och Wojje. MUMS sa de. Så nu står de och myser inne i stallet, med varsitt ylletäcke och gott hö. Blir det bättre väder senare ikväll får de gå ut igen, men jag misstänker att de faktiskt får stå inne under natten också. Jag tror att de faktiskt kan tycka att det är ganska skönt.

Jag ska väl fixa disken nu och laga lite mat till oss barn då vi är ensamma hemma i natt....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar