tisdag 25 januari 2011

buff

Igår tog jag en myskväll med Ailo. Inget häst arbete, inget skolarbete! Bara mys och lek med Ailo.

Idag plockade jag upp Linnea på hemvägen för lite hästarbete. Vi släppte ut Ailo från hundgården, gick in och fikade lite och begav oss sedan ut i stallet. Linnea pysslade om Wojje medan  jag bara stod och höll koll och pratade. Eftersom det var ganska kallt bestämde vi att Linnea och Wojje skulle jobba en stund på ridplan själva medan jag och Ailo gick in och värmde oss. Ailo hade ju suttit en stund i hundgården och vi fikade ju inte så länge så jag ville låta henne värma upp sig ordentligt innan vi begav oss ner för att hålla i en ridlektion. Ca 40 min efter att Linnea promenerat ner, så begav jag och Ailo oss ut igen. Dock konstaterade vi att det var väldigt halt och kallt. Det blev alltså en kort lektion då jag, valpen och Linnea kände kylan bita lite väl mycket i kinderna. Eftersom det både var halt och kallt så blev det ingen uteritt heller, det hade inte fungerat helt enkelt. Okej om det bara varit kallt, då hade vi överlevt om vi fått värma oss en stund, men att utsätta hästarna för isbana är inte schysst, inte okej. Hästdagen blev en bloggdag istället då vi gick in till mig och så fick jag hjälpa Linnea med hennes blogg.

Dóttla fick alltså inte så mycket ompysslande idag heller, men vi får ta igen det i sommar! ;)

Ja just det, var ju på personalmöte nu ikväll också. Då fick Ailo sitta i buren vilket gick prima! dock skedde en liten olycka. Vi skyndade oss ut så fort jag släppt ut henne, så kissade hon och tittade på mig som att hon var färdig. Vi gick in och Ailo började äta. Jag och mamma bar upp min luftade madrass, som stått på verandan under natten, och Ailo sprang så klart lite "oroligt" upp. Mamma sa något i stil med att hon verkade lite kissnödig, vilket jag också tyckte och jag hann ju såklart tänka (och samtidigt säga) - Ja, fast det är mer troligt att hon bajsar. Så fort vi kom upp med madrassen så hade hon mycket riktigt gjort i från sig på sin "toafläck" uppe. Fan, men sådant händer. Hon är riktigt duktig annars och har börjat att både kissa och bajsa ute, under samma tur. Händer mer och mer sällan att hon gör något inne men hon är fortfarande dålig på att säga till. Även om hon kan hålla sig lite mer nu.... :)

Med toafläck menar jag att det är ett ställe hon kissat eller bajsat på oftare. Hon har ett i hallen uppe vid tv:n -utanför/bakanför min dörr och ett nere bakanför köksbordet. Hon springer liksom och gömmer sig när hon ska uträtta sina toabesök så ibland hinner man inte riktigt med, men som sagt; det är mer ofta ute än inne nu och flera dagar i veckan då det inte sker inne alls. Skönt! Men koll måste man ha! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar