söndag 28 november 2010

Stockholm horseshow

Sitter och tittar på Stockhol horseshow på svt 1 just nu. Det är dressyr som visas och det är riktigt intressant. Det är lite roligt att ens kropp reagerar på ekipagen på tv; jag kommer gång på gång på mig själv med att spänna ryttarmusklerna i mage, rumpa och lår. Hehe!

En vanlig syn på banan just nu är ganska skarpa bett och väldigt många svängande svansar, funderar över varför så är fallet. Vad det gäller svansarna så säger vissa att det är av koncentration från hästarnas sida medan andra säger att det är tecken på spänning eller irritation. Jag vet inte vad jag ska tro riktigt om det. Å ena sidan är jag "NH-människa" å andra sidan blandar jag lite allt möjligt, men min känsla säger att det kan vara ett uns av båda. Det är en stor arena vilket kan bli en stressig situation för hästen som leder till spänningar som syns i form av svansviftningar. Det kan också vara så att hästarna "inte får" tjorva i dressyren och har lärt sig att tjorv = obehag så istället för att bråka så visas irritation och svansviftningar, det kan också vara så att ryttarna använder skarpare bett som gör att hästen känner sig instängd osv osv osv. Eller är det så att de är så koncentrerade att de viftar med svansen? Det går ju att fundera över varför hästarna viftar med svansarna i oändlighet. De flesta hästar jag sett i verkligheten har viftat med svansen för att visa sin irritation, så vad tror ni? Varför viftar så många med svansen inne på banan?

Och varför har ryttarna så skarpa bett på sina hästar? :)

Nu vill jag mer än gärna höra era åsikter om detta? Upplys mig, berätta! :D Allas åsikter är välkomna ;)

7 kommentarer:

  1. Ett skapt bett är inte 100% fel. Ett bett ska vara ett hjälpmedel inte bestraffning en duktig ryttare kan använda sig av ett lite skarpare bett för att få bättre kommunikation, ett stång bett rätt använt kan göra att hästen slappnar av mer och man behöver inte använda sig av bettet. men ett träns bett i en hård hand kan vara mer skadligt än ett stång bett i en mjuk hand. Men ett bett ska inte lösa ett problem det är som sagt en hjälp till sitsen och den övriga kommunikationen man har med en häst. jag tycker att det är fel att sätta ett skarpt bett på en pigg häst om man har svårt att kontrollera den. då ska man försöka komma underfund med orsaken innan man sätter ett skarpt bett.

    SvaraRadera
  2. Satt också och tänkte på betten när dressyren visades de var ingen som hade ett vanligt träns och förstora.

    SvaraRadera
  3. Kul att få era åsikter och tankar :D

    Men vad tror ni om svansarna då? :)

    Therese: Så sant så! Men samtidigt var det nästan alla som använde skarpa bett (och som Tanja sa; förstora) och det får mig att fundera på varför? Är alla så mjuka i handen och så duktiga att det är hästens bästa? Eller är det en "problemlösning"? Och vad skulle hända om man plockade bort bettet? Rider de lika bra då? Borde inte alla sträva efter att kunna rida sina hästar på så mjuka bett som möjligt för att visa att de verkligen är duktiga ryttare och har en så pass bra relation med hästen? Vi ser ju inte vad hästarna egentligen tycker utan bara "slut-produkten" av flera år/månaders träning... :)


    Lite fler funderingar från mig! haha, men super kul att få reaktioner på det jag skriver :D

    SvaraRadera
  4. Alltså jag tror seriöst att näsan alla bett jag såg var för långa, både på hopp och dressyrtävlingarna. När jag har haft min hästtandläkare här så rekommenderar hon att bettet ska ligga rakt i munnen. För stort bett ligger inte rakt utan sticker antingen upp i gommen eller ner på tungan. Då blir det inte "rätt" effekt i munnen på hästen.

    På dressyren så såg i alla fall jag bara skarpa bett. Då börjar jag och undra, går det att rida dessa hästar och presterar dom lika bra med ett vanligt tredelat bett eller rakt bett. Går det att samla upp hästen och få samma piaff med vanligt bett? Jag tycker att det skulle vara så roligt att se väldigt duktiga ryttare rida i ett vanligt bett. I alla fall bara för min egna skull och veta att det verkligen är möjligt för mig själv att rida min häst i bra samling med ett vanligt bett. Jag själv tror faktiskt inte att jag själv som ryttare kan få samma effekt med ett vanligt bett som ett skarpt inte i dags läget. Men i min egen träning så rider jag varannan gång på skarpt bett och varannan gång vanligt. Och jag har märkt skillnad att min häst är mer lyhörd med det vanliga bettet för att jag just har använt det skarpa bettet som hjälpmedel. Men som sagt alla hjälpmedel är bra så länge det fungerar och fuskar man så hittar hästen en ny väg och då får man ännu mer problem. Jag tror självklart fortfarande att de är handen på ryttaren som gör skada och inte bettet i många sammanhang men de är faktiskt oroväckande att betten sticker ut ca 3 cm på varje sida av munnen. Kanske ska hästen ha st 10 i stället för 14,5. Ne herregud jag börja undra om det är möjligt att få min egna häst till full samling med ett vanligt tredelat. Men de ska gå. Kan en kamel göra galopp ombyten så ska min häst kunna tölta med mycket bärighet och lyft!

    SvaraRadera
  5. Tanja:

    Jag såg bara dressyren, enda jag sett av horseshowen då jag haft annat för mig hela helgen :P Men kan tänka mig att det var lika på både hoppningen och dressyren :)

    Precis, jag skulle vilja se "dressyrstjärnorna" rida utan skarpa bett! Hur ser det ut då, hur fungerar hästen osv. :) Det känns som om det är lite fel bild man får av dessa tävlingar när fler och fler rider på skarpa bett. Sedan går ju hästar bättre med stång eller liknande, och precis som du säger är det ju handen som gör den största verkan och inte själva bettet i sig. Men precis som du vill jag sträva efter att rida min häst på så mjuka bett som möjligt! :) Jag vill även kunna rida tränslöst och kunna rida riktigt men det är ju bara att fortsätta jobba, ta sig framåt och kämpa på :)

    SvaraRadera
  6. skrev lite fel "Sedan går ju hästar bättre med stång eller liknande" menade ju såklart att vissa hästar trivs bättre med det inta att alla går bättre med det xD Precis som med att vissa hästar går bra på tredelat och vissa går bättre med två delat eller rakt :)

    SvaraRadera
  7. Tror tyvärr att många som rider helt sonika inte har tillräckliga kunskaper om en häst mun och tänder. ett rakt bett gör inte lika stor skada om det är för stort som ett delat men ett bett ska inte sticka ut något på sidorna.
    Men det är inte många som tar till sig om man säger något speciellt inte bland hopp och dressyr folk tyvärr. Sen kan man undra hur det ser ut på träning det vet vi ju inget om det är kanske bara på tävling som dom rider på stång?
    Jag rider på vanligt tränsbett men sen kan jag tycka om stången ihop med en ridkapson kan vara ett bra hjälpmedel ibland men ibland inte alltid!

    SvaraRadera